Gerard van de Schootbrugge & Espunt
Zaterdag 21 september 2024 was zonovergoten en aangenaam van temperatuur. Het zaterdagse bestaan in ons hutje in Speuld was zo slecht nog niet. Misschien maar eens een klein uitstapje? Wat dacht je van Elburg? Zo’n suggestie betekent scoren voor open doel want Elburg kun je eigenlijk niet weigeren.
Take it or leave it
De dag was wat bibberig begonnen. Ik ontdekte een verdacht zwart pikje op mijn onderbeen. De ouderdom maakte het lastig om de ernst van de zaak goed in te schatten. Lijfverstijving en een teruglopende auto-focus werkten tegen. Maar het was dus wel degelijk een teek. Ik was de dag daarvoor dus toch wat onvoorzichtig geweest bij het beoefenen van mijn hobby: het spotten en fotograferen van paddenstoelen. Ik had beloofd om niet het bos in te gaan. Voor me ligt een foldertje met als titel: “U bevindt zich in wolvenland”. Er had natuurlijk moeten staan: “Pas op, u bevindt zich in bezet gebied. Het nieuwe bewind niet gehoorzamen kan ernstige gevolgen hebben.”
Wild enthousiast?
Door de wolf geverfde stadsbewoners juichen vanaf hun verlichte balkon de komst van de nieuwe heersers ongetwijfeld toe, maar ons, balkonloze hutbewoners, baart het zorgen. Teken waren al een akelige rem op het ongedwongen buitenleven, wolven wakkeren nu ook eeuwenoude angsten weer aan. De aanwijzingen in het foldertje hoe een ontmoeting, lees confrontatie, met een wolf te overleven is weinig bemoedigend: blijven staan, vooral niet wegrennen. Over het belang van bewapening wordt niet gerept. Eerst de schapen, dan de herten en daarna? In ieder geval niet de maffia tijdens het lozen van drugsafval. De maffia loost immers nooit ongewapend en dat hebben die wolven snel door. Nee, lieve lezer, als de wolvenhonger toeslaat, zijn wij aan de beurt. Als we die wolven dan zo’n verrijking vinden, en het zijn eerlijk gezegd waanzinnig mooie dieren, waarom dan niet gewoon op tijd voeren? Ja, maar dat is zo niet wild hoor ik de grootstedeling piepen. Beste grootstedeling, er is helemaal niets meer wild in ons uitgewoonde speelgoedparadijs. We voeren immers al alles wat wild lijkt en lijdt. We wilden ooit graag schapen om die mooie wilde hei te behouden. Goed idee. Schaapskuddes? Makkelijke hap. Dat is binnenkort voorbij. Kan de hei eindelijk lekker bos worden. Niet piepen, hoor. Mijn grootvader zei altijd: “Van braakballen komt raaskallen”. Toen ik hem eens vroeg wat hij bedoelde, kreeg ik een flinke pets voor mijn kop.
Ik kan tot nu toe nog wel even, vanaf het levensgevaarlijke fietspad, de berm instappen. En dan even op de hurken voor een paddenstoelenplaatje, dat is qua wolvenrisico nu nog wel te overzien. Maar dus niet qua tekenrisico. Na de eerste kwelduivel met de tekentang meedogenloos verwijderd te hebben, onder het motto “van kwelduivel tot kwelgeest”, bleken nog twee parasietjes zich aan mijn been te hebben vastgeklonken. Weg ermee. Of had ik ze voorzichtig terug moeten zetten op hun grassprietje zodat ze nog een kans hadden een passerend wolfje te bespringen?
Niet naar Putten, maar toch
Even eropuit op deze fraaie zomerdag. Keuze genoeg op de Veluwe. Hoewel? Het bos valt straks dus af. We gaan regelmatig even naar Putten en slaan dan zelden de boekhandel van Puttens Historische Vereniging over. Een wonderbaarlijke kringloopwinkel met een verbluffend gevarieerd aanbod van boeken die je weinig meer tegenkomt. Als Puttens beroemde oud-inwoner en boekenfanaat Martin Ros deze winkel nog had meegemaakt was hij in opperste staat van geluk aan overboeking bezweken. Ook mijn handen jeuken als ik er over de drempel stap. Maar Gemma houdt maat.
Ik zal verklappen waarmee ik een paar dagen eerder thuiskwam:
Links, 1930, Willem Gerrit van de Hulst, 51 jaar oud, hoofdonderwijzer van de Diaconieschool in Utrecht en zeer productief en geliefd auteur van kinderboeken. Midden, Het Gat in de Heg, 1ste druk, 1917. Rechts, een collage van een aantal boekjes van W.G. van de Hulst uit de collectie van Annemarie Fokker.
Simon Vestdijk, 1940
Wie aan Godfried Bomans denkt, denkt meteen aan een onstuimig liefdesleven. Van de schrijver en amuseur zou dit najaar een biografie verschijnen van Gé Vaartjes, maar uitgeverij Querido Facto stuurt vandaag een persbericht rond dat de biografie nog aangevuld moet worden na een vondst:
In de laatste fase van zijn onderzoek naar het leven en werk van Godfried Bomans heeft biograaf Gé Vaartjes bijna driehonderd tot nu toe onbekende brieven in handen gekregen. Ze zijn alle gericht aan een van de vrouwen met wie Bomans decennialang een relatie onderhield. Na haar dood zijn ze door haar erfgenamen aan de biograaf ter beschikking gesteld. De brieven werpen nieuw licht op enkele episodes uit Bomans’ leven waarover weinig bekend was en worden door Vaartjes in zijn manuscript verwerkt. De verschijning van de biografie is om die reden uitgesteld tot 25 januari.
Schootbrugge, maar niet helemaal
Nadat de tekenhindernis was genomen besloten we dus om weer eens een bezoekje aan Elburg te brengen. Elburg stelt nooit teleur en trekt mij persoonlijk vanwege de oude en schimmige band van onze familie met dit stukje van de Veluwe. Het stukje Schootbrugge.
Lang wist ik niet beter dan dat wij Schootbrugges een beperkte groep met een weinig voorkomende achternaam vormden, gevestigd in Hilversum en omgeving. Die status aparte gaf iets chiques. Ik kan me nog goed herinneren dat ik op een zeker moment, veel later, door ’t Harde (nabij Elburg) reed en daar tot mijn ontzetting de naam Schootbrugge op een uithangbord zag staan. Zo bijzonder waren we dus ook weer niet! Op de Veluwe had ik een ver en onbekend familielid gespot! Kon dat zo maar? Trouwens, wij in Hilversum waren allemaal katholiek. Op de Veluwe was dat wel anders. Opmerkelijk.
Mijn nicht Louise van de Schootbrugge kwam wat later met het onthutsende gerucht dat onze opa Gerrit van de Schootbrugge waarschijnlijk een bastaardkind was. Geen echte Schootbrugge! Wij waren dus ook nogal gemankeerde Schootbrugges. Een zijtak. Na een periode van ontkenning ben ik toch maar eens wat gaan snuffelen op Internet. Toen werd al snel duidelijk dat dit gerucht op waarheid berustte. Opa Gerrit was niet als Schootbrugge geboren, hij was het geworden toen zijn alleenstaande moeder, Neeltje van der Weerd, op 27 juli 1897 in Kampen in het huwelijk trad met ene Jan van de Schootbrugge, van beroep sigarenmaker, die kleine Gerrit (toen twee jaar oud) als zijn zoon wettigde. Gerrit ging op zijn 14de ook het sigarenvak in. De start van een bastaardtak van het geslacht Van de Schootbrugge die in Hilversum vrucht zou dragen. Onze tak….Dit hele verhaal hoorde ik zo rond mijn veertigste. Het was in de familie nooit ter sprake gekomen. Opa en oma wisten het natuurlijk, maar de kinderen? Mijn vader? Of was er ook schaamte in het spel?
Doornspijk
Paul Nowee voor een muur van Arendsoogboeken. Hij ging verder met het project dat door zijn vader in 1935 was gestart.
Circa 2012. De Grote Schootbrugge, Bovenweg, Doornspijk. Tweede van links Gerard van de Schootbrugge, naast hem zijn broer Ben en diens kinderen Lysbeth en Stefan, zoon en dochter van Ben. De boederij staat op de plek waar een eerdere versie in brand opging.
Onderweg naar Elburg passeren we Doornspijk, waar we al eerder hadden ontdekt dat de naam Schootbrugge er op allerlei plekken opdook. Inwoners met die naam, boerderijen met die naam en zelfs een Schootbruggeweg die vanaf de Bovenweg het binnenland in loopt en uiteindelijk als fietspad stuit op de A28. Zie bijlage.
Agnietenklooster
Museum Elburg is ondergebracht in het voormalige Agnietenklooster. In de imposante keldergewelven heerst een serene rust. Ik tref er alleen mijn echtgenote.
Elburg is de kleinste van de Hollandse Hanzesteden. Intussen een toeristische trekpleister met een opmerkelijk aantal musea. Wij besluiten om eens een kijkje te nemen in Museum Elburg, Jufferenstraat 6-8, waar de historie van Elburg in beeld wordt gebracht.
De Vischpoort maakte deel uit van de verdedigingswerken. Hier gezien vanaf de zeekant (buiten de muren).
Het is gevestigd in het majestueuze Agnietenklooster dat in 1425 is gesticht. De zusters kozen voor een leven afgesloten van de buitenwereld. Tussen de gebeden door vonden ze ook nog tijd om bier te brouwen. De Reformatie maakte een einde aan het klooster. In 1580 werden de laatste dertien nonnen het klosster uitgezet. Ze kregen een woning tegenover de kerk. Hun bezittingen werden geconfisqueerd en met de opbrengst werden de verdedigingswerken van Elburg versterkt (Tachtigjarige Oorlog!). De vesting Elburg is nog steeds zeer herkenbaar. Een mooi museum in een zeer authentiek gebouw.
Doornspijk is oud. Al in 800 is er sprake van bewoning en worden er goederen geschonken aan de Friese geloofsverkondiger Ludger, die daar zieltjes aan het winnen is en later het klooster Werden sticht. In de goederenlijsten van de Abdij Werden zijn vier “goederen” gevonden die tussen 1133-1166 betalingen doen in een hof in Putten. Later betalen deze vier goederen ook belasting aan de hertog van Gelre. De vier goederen waren in het westelijke gedeelte van het onderzoeksgebied gelegen. In het oostelijke deel lagen de leengoederen, welke in leen waren bij de heer van Keppel en in bezit waren van de hertog van Gelre. Drie van de vier kloostergoederen (en later de herengoederen) en zes leengoederen betaalden papenzaad. Papenzaad diende betaald te worden aan de pastoor (later predikant) in Epe, wat een oud gebruik is. De pastoor kwam op Martinusdag bij de boeren langs en in ruil voor een vat bier betaalde de boer het papenzaad. Dit gebruik is doorgegaan tot en met halverwege de negentiende eeuw. De buurtschap Wessinge is dan ook tenminste ouder dan de kerk in Doornspijk, welke tussen 1000 en 1100 is gesticht.
Het geslacht Van de Schootbrugge ontleent zijn naam aan een van de kloostergoederen (boerenbedrijf) in de omgeving van Doornspijk, het buurtschap Wessinge. Daar moet in de vroege Middeleeuwen, zo rond het jaar 800, al een nederzetting zijn geweest langs een riviertje dat in de Zuiderzee uitkwam. Dit stroompje heette de Scotan en de naam Schootbrugge zou zijn afgeleid van “brug over de Scotan”, waar een woonplek is gecreëerd. Hieronder een passage uit een studie van Michiel van Putten uit 2018. (Buitengewoon Wessinge, M.J. van Putten, Masterscriptie, RU Groningen)
Omstreeks het jaar 800 worden goederen op de Veluwe geschonken aan de evangelieprediker Ludger (Liudger, een Fries). Later schenkt Ludger de goederen aan het klooster te Werden in Duitsland, dat hij gesticht heeft. In oude oorkondes (jaar 796, 805 & 806) wordt voor het eerst gesproken over Thornspiic (Doornspijk) waar verschillende geschonken goederen gelegen zijn.
“Wij wensen, dat bekend wordt aan allen, zowel de tegenwoordigen als de toekomstigen, dat ik Liudger, zoon van wijlen Redger en ik, Hiddo, zoon van wijlen Redger en ik, Hiddo, zoon van wijlen Herewinus, overgedragen hebben een deel van ons eigendom aan de bisschop Liudger tot heil van onze ziel en voor eeuwige opbrengst, in de buurschap welke heet Thornspiic, in deze twee plaatsen n.l. in Quarsingseli en in Berugtanscotan, al wat wij daar hebben gehad, hetzij krachtens erfrecht, hetzij ingevolge bezitneming (ontginning) of door andere verwerving welke ook maar, al deze dingen te zamen ongerept onverminderd, hebben wij aan bisschop Liudger zelf overgeleverd tot ons zieleheil, en wij willen dat het voor eeuwig overgeleverd is en op geen enkele tijd ooit verandert, maar tot hun eeuwig gebruikt en tot nut van de kerk van God, al wat hij er van zal hebben willen maken, dat hij hebbe vrije en zekere macht van onze zijde en van de mensen.”
Volgens Veen et al. wordt met de naam Berugtanscotan het goed Schootbrugge aan de Bovenweg
verstaan (l Veen, P., Otten, D., Leeflang, L., Berends, G., (2016).).
27 september 2024, Gerard van de Schootbrugge
Toevoeging
Wessinge is een buurtschap van Doornspijk. De naam wordt al in de oudste geschiedenis van Doornspijk vermeld. Ook in Wessinge behoorden, net als onder Horst, de alleroudste goederen aan het klooster te Werden.
De grens van Wessinge werd gevormd door de beide Schootbruggen De Grote en De Kleine Schootbrugge. Over deze goederen wordt al in 800 gesproken, zij het dan met de naam Berugtanscotan. Rond 1600 werd de boerderij de Grote Schootbrugge als edelmanswoning afgebeeld onder de naam Schootenburg. Zie hieronder.
Dubbelklik hier om uw eigen tekst toe te voegen.
Op nevenstaande oude kaart van de West-Veluwe zien we wat rechts van het midden twee aanduidingen met een sterke schootbruggeklank: Schottenbrouck en SchoetBrügge.
Kloostergoederen aanvankelijk in bezit van de Abdij van Werden:
Dan volgt een periode van de zogenoemde herengoederen:
Als de herengoederen vrijgekocht worden, wordt het goed een tinsgoed.
De namen van de boerderijen van de herengoederen komen overeen met de namen van de kloostergoederen. Niet alleen de naam van de boerderij komt overeen, ook de bezitter/horige. Alleen het goed Schootbrugge splitst later in 1637 op in twee goederen. Later in 1711 komen de goederen bij dezelfde eigenaar in bezit. Het goed klein Schootbrugge is dus geen direct benoemd kloostergoed geweest.
Twee topografische kaarten met daarop aangegeven de Grote Schootbrugge en de Schootbruggeweg.